Întrebări și răspunsuri frecvente legate de întreținerea de iarnă a drumurilor județene

0

A sosit iarna! În legătură cu metodologia de întreținere a drumurilor pe timpul iernii a Consiliului Județean Harghita, publicăm câteva întrebări și răspunsuri frecvente legate de curățarea drumurilor.

 

    1.Care este clasificarea drumurilor care aparțin de Consiliul Județean Harghita?

    Deși trec prin județ drumuri naționale și europene, ele nu sunt în administrația consiliului județean. Întreținerea acestora este responsabilitatea Companiei Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Numărul de contact companiei naționale rutiere: 0266 311 067.

    hotalanitasro

    Întreținerea drumurilor aflate pe teritoriul localităților urbane nu este atribuția consiliului județean.

    Consiliul Județean Harghita este răspunzătoare pentru drumurile județene care leagă localitățile, aceste drumuri sunt indicate cu albastru, cele indicate cu roșu sunt drumuri naționale.

    În județul Harghita rețeaua de drumuri naționale are 443 kilometri, lungimea totală a drumurilor județene depășește 800 de kilometri. Pentru acestea din urmă avem la dispoziție 42 de utilaje de întreținere dintr-un total de 59 de utilaje folosite pentru activitatea de deszăpezire
    https://judetulharghita.ro/consiliul/hotarari.html

     

    Kilometerko

    2. De ce plătesc taxă de drum (rovinietă)?

    Șoferii nu sunt obligați să plătească taxe rutiere pentru a utiliza drumurile județene. Plătim pentru utilizarea drumurilor naționale și europene. Prin urmare, veniturile taxării sunt cheltuite pentru întreținerea acelor rețele rutiere. Întreținerea drumurilor județene este finanțată din bugetul consiliului județean.

     

    1. Cine face întreținerea de iarnă?

    Întreținerea de iarnă este încredințată firmelor specializate după o  procedură de achiziție publică, cele care, conform Legii achiziției publice, au depus cea mai mică ofertă financiară.

    Anul acesta, Consiliul Județean Harghita a semnat acorduri-cadru pentru încă doi ani pentru aceste servicii. Am lansat achiziția publică pentru 16 așa-numite loturi mici, oferind șanse și societăților mai mici.

    Contractele includ: îndepărtarea zăpezii cu plugul, împrăștiere cu material antiderapant, intervenție rapidă în situații de urgență, cum ar fi îndepărtarea copacilor căzuți pe carosabil, intervenția cu freza de zăpadă la cerere, precum și asistență permanentă 24 ore.

    1. În Vest mereu o să fie altfel decât acasă

    Un argument recurent și o pildă des adusă în spațiul mediatic este, că occidentul este mai eficient în această privință. Ca în multe alte domenii, da, Occidentul este mai avansat. Cu toate acestea, nivelul de trai din țările occidentale nu a fost îmbunătățit peste noapte, cum nu vom atinge mâine nivelul de viață din țările occidentale. Dezvoltarea este un proces cronofag.

    Cu toate acestea nici în occident anumite porțiuni de drum nu se curăță până la asfalt. Cei care susțin acest lucru au călătorit probabil pe autostrăzi, pe drumuri naționale, și fac comparație cu drumurile noastre. Întreținerea de iarnă a drumurilor județene nu este comparabilă cu întreținerea autostrăzilor.

    1. Care sunt criteriile și cum se efectuează activitatea de deszăpezire și împrăștierea de material antiderapant?

    Lucrările de deszăpezire și împrăștierea de material antiderapant vor fi efectuate și în acest an conform nivelului de viabilitate  a sectorului de drum respectiv și a rolului său în rețeaua rutieră. Prin urmare, lucrările nu sunt realizate simultan, ci sunt executate în conformitate cu programele preliminare de firmele cu atribuție în domeniu.

    Algoritmul de intervenție – pentru rutele majore (volumul de trafic, proporția populației afectate), intervenția este mai rapidă și mai frecventă decât pe drumurile cu mai puțin trafic, cele trei categorii și intervenții specifice categoriei sunt enumerate în tabelul 3 din regulament (articolul 32) .
    http://cnadnr.ro/sites/default/files/Reglementari-tehnice/AND%20525%202013.pdf

    1. De ce nu se împrăștie material antiderapant când ninge?

    Atâta timp cât este ninsoare nu se împrăștie antiderapant, deoarece dacă plugurile de zăpadă lucrează materialul antiderapant este acoperit sau va ajunge direct în șanț.

    1. De ce nu umblă plugurile de zăpadă la căderea primei zăpezi?

    Intervenția plugului de zăpadă poate începe la un strat de zăpadă de 15 cm, în schimb CJ Harghita în caietul de sarcini a întreținerii de iarnă a stabilit o grosime de 6 cm ca nivel de intervenție, sub această valoare intervenția este tehnic imposibilă și ineficientă. La un strat de zăpadă de 2-3 cm, cea mai eficientă metodă este  împrăștierea de antiderapant pe  drum.

    1. Un comentariu frecvent din partea conducătorilor auto, că nu au văzut utilaje dotate cu plug de zăpadă pe tot parcursul călătoriei lor. Cum este posibil așa ceva?

    Utilajele își fac treaba în mod continuu, programat, dar nu este sigur, că un șofer o să se întâlnească cu un asemenea utilaj la fiecare kilometru, deoarece, precum autovehiculele, și aceste utilaje sunt în continuă mișcare.

    Timpul de întoarcere al vehiculelor de deszăpezire poate fi între 2-5 ore, timp în care, pe timp de ninsoare se poate așterne un nou strat de 5-10 cm de zăpadă, deci trebuie să intervină din nou, până ce ninsoarea se oprește, participanții la trafic trebuie să fie pregătiți pentru condițiile de iarnă și viteză de avansare mai redusă.

    Vehiculele sunt în mișcare constantă și trebuie alimentate cu material antiderapant sau combustibil în timpul fiecărei ture, ceea ce necesită desigur și timp suplimentar.

    1. Am văzut plugul de zăpadă, dar cu plugul ridicat, și nu împrăștia nici material antiderapant. Cum poate fi asta?

    Curățarea cu plugul de zăpadă poate fi începută la 6 cm de zăpadă, sub acest nivel așternem material antiderapant pe drumu. Utilajul nu poate fi trimis pe sectoare fără să efectueze manevre cu plugul sau fără să împrăștie material antiderapant.

    Este posibil ca în drum spre locația unde trebuie să lucreze și traversând și alte sectoare de drum să nu efectueze aceste lucrări, deoarece ar ajunge mai târziu, și i s-ar termina și materialul antiderapant. Utilajele sunt programate dinainte pentru fiecare secțiune de drum. Întreținerea drumurilor se face în ordinea importanței drumului respectiv în rețeaua de drumuri județene.

    Este important de menționat totuși, că aceste utilaje circulă mai încet în timpul lucrului, cu viteze de apr. 30-50 km/h, în funcție de volumul de zăpadă și de intervenție.

    Personalul consiliului județean monitorizează zilnic activitățile companiilor însărcinate cu întreținerea de iarnă, iar circulația vehiculelor poate fi urmărită de public prin intermediul sistemului GPS.
    https://judetulharghita.ro/drumuri.html

    GPS

    1. De ce nu se vede asfaltul negru, dacă în prealabil drumul a fost tratat?

    Împrăștierea servește numai pentru a stopa zăpada proaspăt căzută să înghețe pe carosabil, iar mai târziu să poată fi îndepărtată mai ușor.

    Împrăștierea preventivă nu topește întotdeauna zăpada. În caz de ninsoare abundentă și continuă este necesară împrăștierea materialului antiderapant și deszăpezirea continuă. Pe de o parte materialul antiderapant trebuie lăsat să-și facă efectul de topire (roțile mașinilor răspândesc materialul). După asta poate urma deszăpezirea, când grosimea stratului de zăpadă permite tehnic intervenția.

    1. Când se administrează material antiderapant?
    • Dacă suprafața drumului este umedă (sau pe timp de ceață puternică) și temperatura scade sub + 2 ° C și previziunile meteo și datele meteo rutiere arată că temperatura suprafeței drumului va scădea,
      • Dacă prognoza meteo arată polei,
      • Dacă este posibil ca condensul să înghețe.
    1. Dacă o porțiune de drum este acoperită de zăpadă, aceasta înseamnă că nu s-a intervenit pentru curățare ei?

    Dacă stratul de zăpadă de lângă drum este mai gros decât cel de pe șosea, puteți fi sigur că pe acolo a trecut plugul de zăpadă.
    Noi trebuie să asigurăm practicabilitatea drumurilor, nu vă puteți aștepta ca iarna, în orice condiții meteorologice drumul să fie uscat până la asfalt. În unele cazuri este de datoria automobiliștilor să conducă cu viteză redusă față de condițiile de drum uscat pe timp de vară.

    1. De ce nu vedem urme de sare pe drum, dacă s-a așternut și sare pe drum?

    Anul acesta nu mai practicăm împrăștierea manuală, cu lopata a sării pe drumurile județene, acest lucru se face mecanizat, ceea ce asigură o răspândire uniformă. Astfel nu pot fi văzute urmele de sare ca în anii anteriori.

    1. De ce se produc gropi iarna? De ce nu se pune asfalt la rece? Cum se poate schimba cest lucru?

    Precipitațiile ajung în asfalt și ca urmare a ciclului de îngheț-dezgheț pot afecta structura asfaltului, producând gropi mult mai repede. Se întâmplă în principal la diferențele mari de temperatură pe o perioadă scurtă de timp. În timpul iernii gropile pot fi reparate într-o măsură limitată, temporar, cu asfalt rece, dacă condițiile meteo ne-o permit.

    1. Pe baza căror informații se efectuează deszăpezirea și intervențiile preventive?

    Dacă serviciul de dispecerat al consiliului județean este notificat de starea drumurilor naționale, consiliul județean poate furniza informațiile, iar eliminarea perturbării este responsabilitatea companiei naționale de drumuri. Compania responsabilă pentru întreținerea de iarnă este responsabilă pentru îndepărtarea zăpezii și intervențiile preventive. Fiecare companie are o persoană responsabilă care monitorizează condițiile meteorologice și de trafic și, dacă este necesar, ordonă intervenția.

    1. Ce condiții meteorologice extreme pot îngreuna munca celor care fac întreținerea de iarnă a drumurilor publice?

    În principal sunt două cazuri extreme care pot îngreuna munca lor. În primul rând poleiul, în acest caz tratarea cu fondanti chimici a drumurilor este ineficace, reducerea gradului de alunecare poate fi făcută după oprirea fenomenului ce cauzează  poleiul, în caz contrar ploaia rece ar spăla materialul antiderapant de pe șosea.

    În al doilea rând viscolul, zăpada purtată de vânt ajungând din nou pe carosabil. Conform standardelor, drumul trebuie curățat după oprirea viscolului. Dacă există o mare cantitate de zăpadă se folosește freza de zăpadă, la cantitate mai mică plugul de zăpadă.

     

    Fular, căciulă și anvelope de iarnă

    Cum ne pregătim  autovehiculul  pentru sezonul rece?
    Cel mai important, dacă nu suntem siguri pe sine și este posibil, să evităm deplasarea cu mașina, să facem drumuri lungi.
    Al doilea lucru, să avem mașina echipată pentru iarnă. Verificați starea anvelopelor de iarnă, nu faceți economii în această privință.

    Soluția de spălat parbrizul de iarnă, de asemenea starea ștergătoarelor de parbriz este importantă.

    Se recomandă înlocuirea antigelului dacă acesta este vechi.

    Performanța bateriei mașinii scade drastic cu frigul. Pentru a preveni acest lucru încărcați bateria și verificați regulat starea ei. Nu parcurgeți distanțe lungi cu bateria nesigură.

    Verificați farurile. Iarna zilele (lumina naturala) sunt scurte, este necesar ca farurile să funcționeze impecabil.

    Prudența, răbdarea și calmul trebuie să fie caracteristicile șoferilor care circulă pe șosele pe timp de iarnă.

    Să fim pregătiți pentru un eventual blocaj în trafic. Să avem în mașină o pătură, un săculeț cu nisip și o lopată mică, un palton gros precum și ceva mâncare și o sticlă de apă. Înainte de plecare să verificăm dacă telefonul mobil este încărcat. Să procurăm din timp un încărcător auto sau portabil.

    Drum bun și conduceți preventiv! Să avem grijă unii de alții!

    227 total views, 2 views today